01.11.2022 | Zprávy


Koncem září se v italské Bologni uskutečnil největší světový veletrh obkladů a dlažeb CERSAIE. Veletrhu se účastnili nejvýznamnější výrobci a prodejci keramických obkladů a dlažeb. Během týdne od 26.9. do 30.9. na veletrhu ukázalo své novinky více než 600 vystavovatelů z 28 zemí světa a dostavilo se víc než 91 000 návštěvníků. Není proto divu, že právě zde se rozhoduje o tom, jaké trendy přinesou výrobci na trh pro rok 2023. Jaké jsou ty největší novinky a trendy? Načerpejte inspiraci z veletrhu nejen pro koupelny, ale i dlažbu do interiéru či venkovní dlažbu na terasu. 

Kovové imitace, které ohromí zrcadlovými odlesky i plastickým povrchem

Veletrhu CERSAIE už několik let dominují dokonalé přírodní imitace obkladů a dlažeb a i letos výrobci představili nové kolekce imitací dřeva, mramoru i kamene. Mnoho nových kolekcí představili výrobci i v imitaci betonu. Rozvíjejícím se trendem jsou však imitace kovů, které byly představeny už před několika lety, nicméně aktuálně nabízejí výrobci mnohem širší nabídku. V kolekcích tak najdeme různé barvy, rozměry, a zejména povrchové úpravy. Keramické dlaždice v imitaci kovu teď mají mnohem více odlesků a některé série jako například Reflet od výrobce Mirage vypadá dokonce jako zrcadlo! Nové imitace kovů působí velmi plasticky a živě. Někteří výrobci zašli až tak daleko, že dlaždice mají i výrazný reliéfní povrch.  

Dvě tváře Travertinu 

„Za absolutní hit letošního veletrhu odborníci považují imitaci travertinu. Tento oblíbený kámen bylo možné na veletrhu najít snad u každého významného výrobce. Imitace travertinu může mít dvě podoby, a to řez žilou kamene nebo příčný řez. Někteří výrobci nabízejí v kolekci i obě podoby současně,“ říká Martin Bezděk, majitel společnosti M.B.KERAMIKA, která veletrh navštěvuje každý rok. 

Sladění celého bydlení od A až do Z

Výrobci se čím dál více snaží vyjít vstříc i lidem, kteří přemýšlejí nad bydlením komplexně a potřebují sladit dům či byt od A až do Z. Například společnost Armonie představila sérii Atmosphere, která v těch samých odstínech představuje hned tři různé kombinovatelné vzory. I v jednom odstínu tak může každá místnost vypadat jinak. 

Vznikají také i tzv. „Mood boardy“ které ukazují, jak lze jednotlivé odstíny dlaždic ladit mezi sebou nebo s nábytkem a dalším vybavením. I na veletrhu bylo možné vidět různé formy prezentace a kombinace materiálů. 

Velký návrat barev

Mnoho stávajících kolekcí výrobců bylo doplněno o nové barevné odstíny. Viděli jsme tak mnoho známých sérií, které nově obsahují odstíny modré, růžové, žluté, červené nebo zelené. Dominují pastelové barvy, které velmi dobře ladí s původními šedými a béžovými odstíny. Vznikly také zcela nové barevné série v retro stylu napodobující například kachlová kamna či malé cihličky. 

Bydlení jako v džungli nebo na rozkvetlé louce 

Dalším letošním trendem jsou zejména květinové vzory. Poptávka zákazníků v tomto směru nikdy zcela nezmizela a v posledních letech naopak pořád roste, takže není divu, že výrobci ze všech koutů světa přinesli mnoho různých motivů od palmových listů realisticky připomínající deštné pralesy až po květy připomínající malby umělců.  

Venkovní dlaždice ve velkém formátu  

V případě exteriéru jsou jednoznačným vítězem keramické dlaždice o tloušťce 2 cm. 2 cm venkovní dlažby jsou chytrým řešením pro terasy, balkony, terasy v patře či dlažbu kolem bazénu. Díky tomu, že se nelepí, ale pokládají do štěrku, trávy nebo na terče, jsou dokonale odolné vůči vlivům mrazu. A to je důvod, proč se výrobci soustředí zejména na tyto dlažby. „V případě designu výrobci prezentují zejména přírodní imitace a beton či hit posledních let-imitaci kovu. V případě exteriérových dlaždic, dochází k neustálému zvětšování formátů. Čím větší je rozměr dlažby, tím lépe vyniká design přírodních i industriálních imitací. Za běžný formát dnes už považují výrobci formát 60x120.“ doplňuje Martin Bezděk.  

Koupelnové vybavení z obkladů a dlažeb  

Specifickou kategorii použití obkladů a dlažeb tvoří koupelnový nábytek. Průkopníkem je zejména výrobce Mirage, ale přidávají se postupně i další, kteří nabízejí možnost vytvořit si z designů obkladů a dlažeb i umyvadla, skřínky a další koupelnové vybavení. 

Jak na výrobce obkladů a dlažeb dopadá ekonomická a energetická krize? 

V současné situaci ekonomické a energetické krize výrobci obkladů a dlažeb hledají nové a nové cesty, jak vyrábět kvalitní keramiku za rozumné peníze. I proto některé keramičky sdílely na veletrhu CERSAIE i informace o novinkách ve výrobě. Například keramička Bien představila novou tloušťku dlaždic o síle 7 mm, která má stejné vlastnosti jako klasická tloušťka 10 mm, nicméně ji lze vyrobit s nižšími náklady. Naopak společnost Mirage investuje do obnovitelných zdrojů a staví vlastní solární elektrárnu a nový systém pro zachytávání dešťové vody. To vše umožňuje keramičkám alespoň zčásti eliminovat dopady vysokých cen energií na výrobu, které se však i tak promítají do koncových cen. Řada výrobců naopak uzavírá či utlumuje výrobu ve starších provozech s větší spotřebou energie, protože jejich výroba není konkurenceschopná.