22.06.2022 | Zprávy
Nově zrekonstruované Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně ukazuje, co vše je možné udělat pro design: V takovém sbírkovém a výstavnickém rozsahu a kvalitě se designu a módě zatím nevěnuje žádná instituce v České republice. Moravská galerie představuje nové prostory a objekty vytvořené českými designérkami a designéry, netradičně pojaté stálé expozice stavějící na odiv tisíce designových exponátů od Jiřího Pelcla, Lucie Koldové, Liběny Rochové, Maxima Velčovského a dalších.
V posledních pěti letech se Moravská galerie v Brně rozhodla cíleně zaměřit na sbírku porevolučního designu. V rámci naplňování tohoto úkolu se stala hned při jejím založení členem Asociace českého průmyslového designu se snahou přispívat svou odbornou a edukativní činností k podpoře a inovaci českého designu. „Jedním z pomyslných milníků je otevření Uměleckoprůmyslového muzea v Brně, kterým jasně demonstrujeme jeho novou náplň: Pomocí podtitulu ART DESIGN FASHION předesíláme, že zaměření se bude týkat především soudobého designu, módy a samozřejmě umění,“ uvádí Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně.
Expozicí Black & Light Depo přichází galerie s originálním formátem otevřeného depozitáře, které návštěvníkům zprostředkují komplexní pohled na sbírky skla, porcelánu a keramiky. Působivé prostorové interpretace sbírek se ujal Maxim Velčovský spolu s kurátorem Radkem Wohlmuthem a studiem Edit! Prostředí této expozice doplňují stěny z RAKO černých obkládaček Color One 15 x 15 cm, ve kterých se sbírky doslova „zrcadlí“.
Proto se rozhodla společnost LASSELSBERGER uspořádat v Brněnské galerii přednášky Maxima Velčovského pro spřízněné architekty, odborníky spolupracující se značkou RAKO. Právě značku a Maxima Velčovského spojuje kromě série Linka (jejíž jsou RAKO a Maxim autory) také vášeň pro design, který byl hlavním tématem přednášky.
Série Linka od světoznámého designéra Maxima Velčovského byla zásadní novinkou, která se objevila v kolekci RAKO minulého roku. RAKO začalo spolupracovat s významnými designéry. „Neustále hledáme nové přístupy tak, abychom mohli některým projektům dát další rozměr, příběh. Říkali jsme si, že je škoda, že nespolupracujeme s vybranými designéry, protože v minulosti si na tom RAKO zakládalo, že ty největší skvosty, které vznikly, byly přímé zakázky architektů,“ konstatuje Petr Machoň, ředitel marketingu a pokračuje.
„A proč Maxim? S Maximem Velčovským jsme v minulosti spolupracovali, a to na projektech s Vysokou školou umělecko-průmyslovou, kde byl šéfem katedry. V rámci těchto projektů studenti prezentovali svoji vizi, jak by měl vypadat keramický obklad. A pak jsme si řekli, že zkusíme jít ještě o krok dál a že zkusíme spolupráci s Maximem Velčovským. Dali jsme mu možnost navrhnout vlastní sérii obkladů. Tak vznikla série Linka. Najednou máme sérii, za kterou stojí příběh, jak vznikl vlastní design, barevnost. Série vzbudila velký zájem zákazníků. A tak jsme se rozhodli v autorských sériích pokračovat. V inovaci, kterou jsme připravili pro rok 2022 máme sérii Metro, kterou pro RAKO vytvořil významný český designér Daniel Piršč. Ten se zaměřuje zejména na oblast porcelánu, což je vedle keramiky další tradiční český materiál. Je to tedy druhý z těch našich autorských projektů, se kterým přicházíme za poslední dva roky. V roce 2023 budeme slavit 140 let od založení značky RAKO. To je zas další výzva, jak projekt uchopit a jak jej rozvinout vzhledem k tomuto výročí,“ shrnuje Petr Machoň.
Fotogalerie
Podívejte se také na související fotogalerii.